KURS I JAZZHISTORIA PÅ LINKÖPINGS SENIORUNIVERSITET

Bessie Smith, Jelly Roll Morton, King Oliver, Louis Armstrong, Bix Beiderbecke, Fletcher Henderson

Bessie Smith, Jelly Roll Morton, King Oliver
Louis Armstrong, Bix Beiderbecke, Fletcher Henderson

Amerikansk jazzhistoria – del 1

Kursen börjar med jazzens rötter i New Orleans och följer sedan utvecklingen fram till swingperioden. Vi går igenom de första inspelningarna och tar upp centrala gestalter såsom Jelly-Roll Morton, Louis Armstrong, Bix Beiderbecke, Fletcher Henderson med flera. Kursinnehållet exemplifieras med klassiska inspelningar, bilder och filmavsnitt från olika jazzmiljöer. Kursledare är Björn Hagvall.

Duke Ellington, Count Basie, Benny Goodman, Billy Eckstine, Charlie Parker, Dizzy Gillespie

Duke Ellington, Count Basie, Benny Goodman
Billy Eckstine, Charlie Parker, Dizzy Gillespie

Amerikansk jazzhistoria - del 2

Kursen tar upp Ellingtons tidiga musik och swingperioden fram t o m bebop. Vi går igenom hur rytmsektionen ändrar karaktär och följer sedan några av periodens centrala gestalter såsom Cab Calloway, Jimmy Lunceford, Count Basie, Benny Goodman med flera. I avsnittet om bebop är Dizzy Gillespie och Charlie Parker huvudpersonerna. Kursinnehållet exemplifieras med klassiska inspelningar, bilder och filmavsnitt från olika jazzmiljöer. Kursledare är Björn Hagvall.

Curtz´ Jazzorkester på Frimurarhotellet i Linköping 1926.<br>Anders Soldén, Folke ´Göken´ Andersson, Nisse Lind, Curt Ljunggren, Sam Jakobsson och Gösta ´Smyget´Redlig.

Curtz´ Jazzorkester på Frimurarhotellet i Linköping 1926.
Anders Soldén, Folke ´Göken´ Andersson, Nisse Lind, Curt Ljunggren,
Sam Jakobsson och Gösta ´Smyget´Redlig.

Svensk jazzhistoria - del 1

Kursen börjar med de första spåren av ragtime och jazz i Sverige och följer utvecklingen fram till krigsutbrottet 1939. Vi följer de första solisterna och orkestrarna och ser även på reaktioner från press och publik från utländska jazzbesök. Kursinnehållet exemplifieras med klassiska inspelningar och bilder från olika jazzmiljöer. Kursledare är Björn Hagvall.

Jamsession på Nalen 1947

Jamsession på Nalen 1947
Jack Norén, Simon Brehm, Rolf Ericson, Bob Henders,
Sten Carlberg och Putte Wickman.

Svensk jazzhistoria - del 2

Vi bekantar oss med jitterbug, swingpjattar och nalensnajdare och ser även på hur vissa gläds och andra förfasas över jazzens framfart. Mot slutet av 40-talet anses svenska jazzmusiker vara främst i Europa. Bebop gör entré inom svenskt jazzliv och Nalen är den svenska jazzens högborg. Svenska jazzmusiker gör succé i Paris 1949!

Kursinnehållet exemplifieras med klassiska inspelningar, bilder och filmavsnitt från olika jazzmiljöer. Kursledare är Björn Hagvall.

Rolf Ericson, Arne Domnérus, Rolf Blomquist, Lars Gullin, Jack Norén och Yngve Åkerberg på Gröna Lunds stora scen 1951.

Rolf Ericson, Arne Domnérus, Rolf Blomquist, Lars Gullin,
Jack Norén och Yngve Åkerberg på Gröna Lunds
stora scen 1951.

Svensk jazzhistoria - del 3

Kursen omfattar slutet av 40-talet och början av 50-talet och inleds med Rivivelrörelsen med bl a skolbanden som strävade efter att närma sig jazzens rötter. Nalen har en central roll under hela 50-talet. En gyllene period av svensk jazzmusik.

Kursinnehållet exemplifieras med klassiska inspelningar, bilder och filmavsnitt från olika jazzmiljöer. Kursledare är Björn Hagvall.

Svensk jazzhistoria - del 4

Kursen omfattar svensk jazzhistoria från 50-talet. Svensk jazzmusik blir internationellt uppmärksammad, främst genom Lars Gullin och hans musik. Harry Arnolds radioband samlar eliten av svenska musiker och lyckas skapa ett band på internationell toppnivå. Vi ser även hur traditionen med dansant jazzmusik får konkurrens av den nya rockmusiken medan jazzmusiken utvecklas mer mot jazzklubbsmiljö och rena konserter. Nalen är fortfarande en jazzens högborg.

Kursinnehållet exemplifieras med klassiska inspelningar, bilder och filmavsnitt från olika jazzmiljöer. Kursledare är Björn Hagvall.